Експерти U-LEAD радять як громаді розумно інвестувати в освіту

Якісні освітні послуги для жителів громади – один із головних пріоритетів реформи галузі освіти. Як пояснив Віталій Швець, керівник Вінницького регіонального офісу Програми «U-LEAD з Європою», освітня реформа передбачає тісну співпрацю між державою та ОТГ, яка спрямована на дотримання навчальних стандартів та підвищення якості освіти.

Одним із механізмів, які використовують громади на шляху до покращення якості освітніх послуг є створення опорних шкіл.

“Порядок створення опорних шкіл визначено положенням «Про освітній округ і опорний заклад освіти», яке затверджене Постановою КМУ від 19 червня 2019 р. № 532. Основним критерієм є кількість учнів опорного закладу освіти (без урахування їх кількості у філіях), яка повинна становити не менш як 200 осіб”, — інформує Вінницька обласна державна адміністрація.

«Потрібно розуміти, що висока наповненість класів сприяє гарній комунікації між учнями та виникненню здорової конкуренції між ними. Вчителі мають змогу застосовувати інтерактивні підходи в навчанні, використовувати роботу в групах. Варто відзначити, що й сучасне оснащення навчальних кабінетів сприяє підвищенню якості навчання дітей. Відомо, що відповідне забезпечення кабінетів фізики, хімії, математики тощо – задоволення не з дешевих. Тому набагато ефективнішим буде повністю оснастити одну-дві школи в громаді, ніж утримувати багато шкіл із невеликою кількістю учнів», – зазначив Віталій Швець.

Він також додав, що свого часу для представників об’єднаних громад Вінницької області фахівцями U-LEAD було розроблено і презентовано «дорожню карту» з оптимізації мережі освітніх закладів, так звану Модель спроможної освітньої мережі.

Громади Вінниччини активно інвестують в розвиток освіти – створюють опорні школи, запроваджують сучасні методи в освітньому процесі, оснащують навчальні кабінети, запроваджують новий освітній простір в закладах освіти, приділяють активну увагу і до розвитку позашкільної освіти в громадах, інвестицій в дошкільну освіту та спорт.

Низка ОТГ області провели детальний аналіз освітньої мережі, зробили рішучі кроки і наважились оптимізувати мережу закладів освіти. Експерти Програми проаналізували дані оперативного моніторингу фінансової спроможності освітньої мережі ОТГ Вінниччини на початок 2020 року і отримали цікаві, але очікувані результати.

«ОТГ, які провели непростий процес оптимізації шкіл, а це потребує активних заходів з комунікації – з вчителями, з батьками, з громадою, однозначно виграли. По-перше, діти з невеликих шкіл отримали змогу навчатися в сучасних опорних освітніх закладах, які оснащені новітніми засобами, і, відповідно, мають високий рівень якості навчання.

По-друге, гроші теж варто рахувати. І тут є здобутки. От, наприклад, Бабчинецька ОТГ, якій не вистачало коштів освітньої субвенції в минулому році була вимушена витрачати кошти місцевого бюджету на оплату праці педагогічних працівників. Громада провела роботу з оптимізації: створили опорну школу з наповненими класами та дві філії. Згодом у філіях знизили ступінь та перевели учнів в опорну школу. Очікувано, що можливості навчання та саморозвитку для дітей в опорній школі набагато вищі, в чому й переконалися діти та їхні батьки. Тому наступним етапом стало призупинення діяльності малокомлектної школи у зв’язку з відсутністю учнів. В результаті сьогодні освітня мережа Бабчинецької ОТГ є оптимальною, про що свідчить її позитивний індекс фінансової спроможності (інд. 2,19 в 2020 році на відміну від інд. 0,00 в 2019 році). Інакше кажучи, ОТГ має 100% покриття освітньою субвенцією витрат на оплату праці вчителів. При цьому кошти місцевого бюджету, які в минулому році використовувались на дофінансування неоптимізованої мережі, громада використає на інші інфраструктурні проєкти.

Схожа ситуація і в Краснопільській ОТГ. На фінансування освітньої мережі в 2019 році не вистачало майже 1 млн. грн. субвенції. Сьогодні у громаді є повне забезпечення оплати праці працівників освіти, а також зекономлені кошти місцевого бюджету на розвиток. Це друга перевага правильного планування розвитку мережі освітніх закладів в ОТГ, яка доведена на практиці», – пояснив Віталій Швець.

Заступник голови Краснопільської сільської ради Василь Вдовик поділився здобутками з організації роботи освітніх закладів у Краснопільській ОТГ.

«Завдяки оптимізації освітніх закладів ми зекономили кошти бюджету ОТГ, але і надалі продовжили вкладати у галузь. Опорна ЗОШ I-III ст. Краснопільської сільської ОТГ відремонтована із використанням енергоефективних технологій, кілька разів на день діти повноцінно харчуються, працюють групи продовженого дня, підвіз дітей. Батьки учнів із малокомплектних шкіл громади самі виявили бажання, щоб діти навчались саме в опорній школі. Крім того, у нас відділ освіти вдало поєднує роботу із сферою культури. Для талановитих дітей організовано позашкільне навчання із спортивної майстерності, музики, хореографії. Наші діти навіть проходять «кастинг» на участь у загальних культурних заходах громади», – розповів Василь Вдовик.

Впродовж 2017-2019 рр, завдяки підтримці Програми «U-LEAD з Європою» представники ОТГ Вінниччини стали учасниками численних семінарів, тренінгів, консультацій, а також навчальних зустрічей з обміну досвідом інших областей України з питань розвитку сфери освіти в умовах реформи. Минулого року в рамках мережі U-LEADерів освіти, запрацювала Асоціація керівників освіти ОТГ Вінниччини – громадська організація, що надає підтримку освітянам ОТГ в сфері розвитку освіти.

Віталій Швець, керівник Вінницького регіонального офісу U-LEAD, звертає увагу, що процес оптимізації закладів освіти в ОТГ має певні особливості. На думку експерта, для успішного вирішення цих питань потрібна потужна комунікація та налагодження діалогу всіх учасників процесу, адже поки що люди не сприймають процеси оптимізації.

Ключовими викликами для громад є організація підвозу учнів, що веде за собою придбання шкільних автобусів та ремонту дорожнього покриття.

Фахівці регіонального офісу Програми продовжують надавати консультаційну підтримку ОТГ Вінниччини та радять скористатись практичним досвідом громад, які пройшли шлях оптимізації освітньої сфери, адже це гарний досвід який можна впроваджувати для успішного розвитку територій.

Програма «U-LEAD з Європою: розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку» спільно фінансується країнами ЄС та п’ятьма його країнами-членами Німеччиною, Данією, Швецією, Естонією та Польщею з метою підтримки України на шляху до більш демократичного, стабільного та процвітаючого майбутнього.

Нагадаємо, проєкт «Сприяння освіті» для 20 дошкільних навчальних закладів Вінниччини.

Слідкуйте за новинами у Телеграм
Ще більше фото в Instagram
Підписуйтесь на нас у Facebook