(Не)Належний карантин

Якими законами нині регламентується життя, робота і побут громадян

За що можуть притягнути до адміністративної відповідальності в умовах карантину і насправді оштрафувати на 17 тис грн, розповідає адвокатеса Жанна Грушко.

За інформацією Нацполіції Вінниччини, станом на 4 квітня в області склали 164 адміністративних протоколи за порушення правил карантину. Найбільше з них стосуються підприємців, які здійснювали торгівельну діяльність або надавали послуги. Задокументовано було 75 таких фактів. 31 адміністративний протокол складено на керівників торгових закладів та установ харчування, 14 – відносно перевізників, 17 – на керівників підприємств, установ, організацій, 23 – відносно громадян за порушення карантинних правих щодо самоізоляції, 4 – відносно фізичних осіб. Ці цифри наводимо для прикладу, щоб було зрозуміло кого і за що «штрафують». Але ця статистика змінюється щодня.
За порушення карантинних норм передбачений штраф – від 17 до 34 тисяч гривень. Сума чимала, але складений протокол не є 100% гарантією того, що особа реально понесе відповідальність, відзначає старший партнер адвокатського об’єднання «Вінпартнерс», адвокатеса Жанна Грушко. Більшість випадків просто не доходять до суду у силу різних обставин, передусім через неправильно складений протокол.

  • Найбільше обурення минулого тижня у громадян, напевно, викликав той факт, що дехто з вінничан, які повернулися з-за кордону не дотримуються норм самоізоляції. Станом на 4 квітня, за словами голови Вінницької облдержадміністрації, на самоізоляції перебуває 1804 громадян, з них число тих, хто повернувся з-за кордону складає 1570 громадян. Водночас поліція повідомляє про чималу кількість складених протоколів за адмінпорушення. І на цих осіб також. Однак навіть якщо ці всі протоколи будуть направленні на розгляд суду, не факт, що суд зобов’яже порушника сплати штраф, бо суд масово направляє їх на доопрацювання, так як у них містяться недоліки при складенні. У зв’язку з ними, не можливо притягнути особу до відповідальності, тобто накласти штраф– відзначає Жанна Грушко.
    Вона пояснює, що наразі країна керується Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020. Відповідно – усі обмеження виходять з цього закону. А міри відповідальності за порушення правил карантину прописані у ст. 44-3 КУпАП. Там передбачені штрафи на громадян: від однієї (17 000 грн) до двох тисяч (34 000 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а для посадових осіб – від двох (34 000 грн) до десяти тисяч (170 000 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
  • А відповідно до постанови Кабміну № 255 від 2.04.2020 перелік обмежень розширюється. Тепер особа може бути піддана адміністративній відповідальності, не лише якщо вона відвідувала заклади освіти, громадського харчування, проводила масові заходи, забезпечувала регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів у приміському, міжміському внутрішньообласному і міжобласному сполученні, але й за відвідування спортивних, чи дитячих майданчиків, парків, скверів. А також за перебування в громадських місцях без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски.
  • Крім цього переліку, передбачена відповідальність за порушення правил самоізоляції, визначених ст.20 ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб». Розповсюдження неправдивої інформації (ст.173-1 КУпАП), порушення порядку громадської діяльності (за ст.164 КУпАП), а також грубе порушення законодавства про працю (за ст.172 КК України). До кримінальної відповідальності (відповідно до ст.325 КК України) можуть притягуватися особи, які порушили правила самоізоляції і спричинили зараження інших людей. У цьому разі встановлено покарання у вигляді позбавлення волі строком від 5 до 8 років.
  • Процедура притягнення осіб до відповідальності розпочинається із протоколу, яким фіксується факт правопорушення. При чому складають його не лише поліцейськими, а й посадові особи органів охорони здоров’я, санітарно-епідеміологічної служби, посадові особи уповноважені виконавчими органами сільських, селищних і міських рад. Усе залежить від того, яке правило карантину порушив, – продовжує Жанна Грушко. – Адже з аналізу судової практики, можна зробити висновок, що притягнути до адміністративної відповідальності зовсім непросто. Найбільше тут покладається відповідальність на уповноважених осіб, які оформлюють адмінматеріали. Адже вони мають бути складені із суворим дотриманням вимог закону. Інакше правопорушника неможливо буде притягнути через суто формальні підстави. До того ж, важливо пам’ятати про строк на апеляційне оскарження (30 днів з дня проголошення або з дня отримання повного тексту), лише після спливу якого рішення (постанова) суду набирає законної сили.
  • Нагадаємо, що з 6 квітня уряд посилив карантинні заходи і заборонив до 24 квітня з’являтися у громадських місцях без маски чи респіратора на обличчі, ходити групами більше від двох людей, а діти до 16 років повинні бути в супроводі дорослих. Також Кабінет міністрів вимагає самоізолюватися не тільки від тих, хто має підозру на коронавірусну інфекцію або контактував із хворим, а й від людей, старших за 60 років. Якщо такі люди не мають нікого, хто може про них подбати, вони можуть відвідувати магазини та аптеки в радіусі 2 кілометрів від місця самоізоляції – але тільки в масках.
  • Фактично встановлення особливого режиму в’їзду, виїзду на територію України, обмеження руху та огляд транспорту, обмеження свободи пересування, заборона страйків, посилення охорони громадського порядку, встановлення карантину та проведення обов’язкових санітарних та протиепідемічних заходів, зміна режиму роботи підприємств, установ, організацій незалежно від їх форм власності — все це заходи, передбачені Законом України «Про правовий режим надзвичайного стану (НС)». Враховуючи, що урядом встановлено режим надзвичайної ситуації, то більшість наявних при ньому обмежень суперечать нормам Конституції та вказаному вище закону. Проте часто на практиці важко пристосувати реалії до букви закону. А іноді — це просто неможливо, – пояснює Жанна Грушко.

І надзвичайного стану не потрібно

Із моменту, коли на усій території Україні був запроваджений карантин і до моменту ухвалення парламентом «протикороновірусних» законів, органи влади керувалися законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб». Якщо ст.20 цього закону передбачає відповідальність за порушення карантину, то повноваження місцевих органів влади (виконавчої і органів місцевого самоврядування) визначаються ст.30 цього закону. Обмеження прав громадян ця стаття прямо не передбачає, утім надає органам влади доволі широкі повноваження, а рішення влади, як відомо, громадяни мають виконувати.
На територіях, де встановлено карантин, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування надається право:

  • залучати підприємства, установи, організації незалежно від форм власності до виконання заходів з локалізації та ліквідації епідемії чи спалаху інфекційної хвороби;
  • залучати для тимчасового використання транспортні засоби, будівлі, споруди, обладнання, інше майно підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, необхідне для здійснення профілактичних і протиепідемічних заходів, із наступним повним відшкодуванням у встановленому законом порядку його вартості або витрат, пов’язаних з його використанням;
  • установлювати особливий режим в’їзду на територію карантину та виїзду з неї громадян і транспортних засобів, а у разі необхідності – проводити санітарний огляд речей, багажу, транспортних засобів та вантажів;
  • запроваджувати більш жорсткі, ніж встановлені нормативно-правовими актами, вимоги щодо якості, умов виробництва, виготовлення та реалізації продуктів харчування, режиму обробки та якості питної води;
  • установлювати особливий порядок проведення профілактичних і протиепідемічних, у тому числі дезінфекційних, та інших заходів;
  • створювати на в’їздах і виїздах із території карантину контрольно-пропускні пункти, залучати в установленому порядку для роботи в цих пунктах військовослужбовців, працівників, матеріально-технічні та транспортні засоби підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, частин та підрозділів центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку.

Слідкуйте за новинами у Телеграм
Ще більше фото в Instagram
Підписуйтесь на нас у Facebook