На День Незалежності України активісти з громадської організації “VINCYCLE” провели ІІ етап дослідження простору по вулиці Грушевського на ділянці, яка сполучає Центральний парк і Вежу.
– Давно існує потреба сполучити дві традиційні для вінничан відпочинкові зони – Центральний парк і Європейську площу. Ще у грудні 2015 року з’явилась така петиція, але через обмежене фінансування ідея не була реалізована, – розповіла Анастасія Стовпець, співзасновниця ГО “VINCYCLE”. – Ми вирішили перевірити пішохідний потенціал вулиці Грушевського і понад місяць досліджували, як функціонує ця ділянка за звичайних умов, тобто скільки пішоходів пересуваються тротуаром, скільки проїжджає автомобілів, скільки пішоходів переходять дорогу за один цикл проїзду автомобілів.
А коли активісти завершили перший етап дослідження, в якості наступного вирішили дослідити, як Вінниця проживатиме своє життя, вільне від автомобілів.
– У цьому нас підтримали КП “Агенція просторового розвитку” та КП “Інститут розвитку міст”, – додає Анастасія Стовпець.
На експеримент активістів надихнула європейська практика “Open streets”. Це формат, коли традиційно автомобільну вулицю перекривають і дають цей простір людям, щоб перевірити, як вони його заповнять і які там проводитимуть активності.
– Як тільки ділянку перекрили, вінничани одразу її заповнили. Багато хто запитував, що ми робимо і для чого. За 24 серпня ми зібрали усю необхідну інформацію. Були спеціальні точки підрахунку: волонтери рахували пішоходів, велосипедистів і людей на самокатах, рахували кількість автомобілів, які приїжджали до перекриття, а також спілкувалися з автомобілістами. Був там і стенд з опитувальником. Для дослідження нам важливі не лише кількісні показники, але й самі думки людей, – поділилась Анастасія Стовпець. – Ми помітили, що ця ділянка досить стресова для пішоходів. Вінничани нам розповідали, що часто взагалі намагаються її уникнути.
За її словами, дослідження має дати відповідь, як можна облаштувати цю ділянку таким чином, щоб вона стала привабливою для усіх мешканців міста.
– Зараз там перевага саме у автомобілів, мені здається, це зрозуміло усім учасникам руху. А нам цікаво зробити вулицю Грушевського більш комфортною і людино-орієнтованою, – наголосила вона.
Директорка КП “Інститут розвитку міст” Аліна Дяченко сказала, що перш ніж приймати якісь рішення про зміну вулиці з автомобільної на пішохідну, потрібно провести масштабне дослідження.
– Треба вивчити ситуацію, подивитися як реагують пішоходи, водії та мешканці, які проживають на тій вулиці і мають автомобілі, – каже вона.
Аліна Дяченко додала, що восени “Інститут розвитку міст” планує провести опитування серед місцевих жителів.
– Якщо дослідження покажуть, що робити вулицю Грушевського пішохідною – обґрунтовано, то варто почати, напевно, з вихідних. Бо повністю перейти на пішохідну вулицю буде дуже складно, до цього потрібно звикати, – вважає експертка.
До дослідження долучилися й представники КП “Агенція просторового розвитку”.
– Трансформація вулиці Грушевського передбачена стратегічними документами, вона прописана в “Концепції інтегрованого розвитку міста Вінниці 2030”. Ідею пішохідної зв’язки між Центральним парком і сквером біля Вежі запропонували ще у 2015 році, але конкретного проєкту по реалізації поки немає, не йде мова поки й про пошук фінансування. Тому тривають дослідження, ми дивимось, вивчаємо ситуацію, – зауважив архітектор “Агенції просторового розвитку” Максим Кравчук. – Більше того, дослідження, які проводились 24 серпня, поки не спрямовані на якийсь конкретний проєкт. Це ініціатива громадської організації “VINCYCLE”.
За словами архітектора, ще рано говорити про конкретну реконструкцію.
– Логічно, що вся ділянка від парку і до Вежі має стати пішохідною. Та частина, що біля парку, в принципі, і зараз не є транзитною, хоч там і є під’їзд автомобілів. Ймовірно, і на Грушевського залишиться можливість під’їхати, дорога не буде так перекрита, що автомобілі взагалі не їздитимуть, – пояснив він.
Як зазначив Максим Кравчук, питання про перенесення зупинки громадського трансорту на Грушевського в рамках реконструкції теж не торкались.
– Якщо її і будуть переносити, то не в рамках цього проєкту, – наголосив він. – У нас були певні напрацювання, коли переносили зупинку на Театральній. Згадували тоді й про зупинку на Грушевського. Але поки що немає таких можливостей і загалом нагальної необхідності в її перенесенні.
Співзасновник ГО “VINCYCLE” Владислав Семенюк поділився першими результатами досліджень. За його словами, у вечірні години-пік у вихідні дні вулицею Грушевського пересувається пішоходів і велосипедистів у середньому в 4,7 раза більше, ніж автомобілістів (1013 у порівнянні з 215).
– Аналіз відвідувачів магазину “Грош” показав, що тільки один із 65 покупців приїжджає туди на авто. Тобто 98,5% клієнтів магазину ввечері у вихідні дні – це пішоходи, – прокоментував Владислав Семенюк. – На другому етапі дослідження ми з’ясували, що вільна від машин вулиця стає привабливішою для пішоходів і нею виявляють бажання скористатися у два рази більше людей, ніж коли дозволений рух авто. У найбільш активний період, кількість пішоходів і велосипедистів досягала 2098 людей на годину (за присутності авто – 1155 людей на годину). Кількість відвідувачів магазину “Грош”, наприклад, зросла на 38% у порівнянні з першим етапом дослідження.
Авторка – Дарина ДІДИК
Нагадаємо, у Крижополі хочуть перейменувати частину вулиці на честь батька Порошенка.
Слідкуйте за новинами у Телеграм
Ще більше фото в Instagram
Підписуйтесь на нас у Facebook