Подорожчання проїзду у громадському транспорті – вимушена міра

Протягом декількох останніх місяців у ряді українських міст зросла вартість проїзду у громадському транспорті. Зокрема у Вінниці вже з 1 червня маршрутка коштує 10 гривень, а з 1 серпня буде встановлено нову вартість проїзду в муніципальному транспорті на рівні 8 гривень за поїздку.

У свою чергу мешканці таких міст як Дніпро, Краматорськ, Львів та Маріуполь уже сплачують 8 гривень за проїзд у електротранспорті та 10 гривень у маршрутці. До підняття цін закликають також транспортники Івано-Франківська, Києва та Полтави.

В Асоціації міст України називають дві основні причини такого стрибка цін. Першою є той факт, що з 2016 року держава не виділяє кошти на компенсацію пільгових перевезень. Наразі цю функцію перекладено на бюджети громад. Другою причиною є збитки, які несуть мережі громадського транспорту через запровадження Урядом карантинних обмежень.

За словами експерта житлово-комунальних послуг Асоціації міст України Олега Гарника, така ситуація не є нормальною. Адже сама держава, яка гарантує пільги, повинна передбачити їх фінансування з держбюджету. Рішення про перекладання цих обов’язків на громади – є неконституційним.

Про це пан Гарник розповів у інтерв’ю для радіохвилі “Місто над Бугом”.

Для перевізників досить суттєвими стали 2 моменти. Перше – це відсутність компенсацій вартості проїзду для більш ніж 30 пільгових категорій за рахунок держави. Тобто Верховна Рада визначила законами України досить велику кількість громадян, які мають право безкоштовного перевезення, і в теорії держава повинна була б компенсувати, але, наскільки я пам’ятаю, з 2016 року фактично така компенсація перевізникам не відбувається. І, відповідно, з одного боку, вони зобов’язані перевозити ці пільгові категорії, а, з іншого боку, вони не отримують відшкодувань. Окрім того, досить серйозно вплинули на ринок перевезень карантинні обмеження. У більшості міст були запроваджені обмеження по кількості пасажирів, яких перевозять у автотранспортних засобах. Перевізники несуть досить серйозні збитки,

– зазначає пан Гарник.

Варто зазначити, що цьогоріч в АМУ вже звертались до Уряду з вимогою передбачити в бюджеті кошти на фінасування пільг на проїзд та погасити борги за попередні роки, проте представники центральної влади на це не відреагували.

Відомо, що в Україні вже зафіксовано випадки, коли перевізники на окремих маршрутах, а інколи і в цілих населених пунктах відмовлялись від перевезень, оскільки вихід на маршрут був збитковим.

Таким чином тарифи, які зараз запроваджують в українських містах і Вінниці зокрема – є не забаганкою місцевої влади, а вимушеною необхідністю.

Місто ж на цьому не заробляє, приватні перевізники самостійно надають послуги, визначають тарифи, а місцева влада не має ніякого позитиву від того, що змінять тариф, навпаки, це завжди сприймається споживачами цієї послуги негативно, тому що це вимушений крок. Якщо міста на них йдуть, значить, вибору вже немає,

– розповідає Олег Гарник.

Варто також зазначити, що міська влада навпаки йде назустріч громадськості формуючи нові тарифи. Так, нещодавно директор Вінницької транспортної компанії Михайло Луценко говорив, що економічно обґрунтований тариф у муніципальному транспорті Вінниці – 15 і 18 гривень, у той час як міськрада затвердила його на рівні 8 гривень, бо саме така вартість є соціально орієнтованою.

Крім того, до 4 липня департамент економіки та інвестицій ВМР та КП “Вінницька транспортна компанія” прийматиме зауваження та прозиції на цей рахунок. Звертатись громадяни можуть на поштову та електронну адреси відомств відповідно.

Слідкуйте за новинами у Телеграм
Ще більше фото в Instagram
Підписуйтесь на нас у Facebook