Історія міста у склі: вітражі у краєзнавчому музеї

Козацьку залу Вінницького обласного краєзнавчого музею прикрасив величезний історичний вітраж. Тепер її відвідувачі мають можливість подивитися, послухати і обов’язково сфотографуватися біля розкішного історичного вітража «Лицарі Поділля». Його спроектував та виконав відомий вінницький художник Леонтій Назарович Гринюк. Усі елементи трансформовані в єдиний стилістичний комплекс і створюють цілісну структуру декоративного твору. Його домінантою став офіційний герб Вінниці 1993 року. Композиція також містить зображення двох історичних гербів України: тризуба – знаку княжої держави Володимира Великого (сучасного малого Державного герба України) та герба Війська Запорозького Низового – Козака з мушкетом. Як уточнила заступниця директора з наукової роботи Світлана Шароварська, вітраж став дарунком всім вінничанам до Дня Міста, який вінничани у вересні.

Ідея створити і розмістити вітраж «Лицарі Поділля» у козацькій залі належить співробітникам музею наукового відділу давньої історії. Розкішне оздоблення виконане у класичній техніці з дотриманням всіх її вимог: скло і розпис пропущено через відпал з температурою 800 градусів, – розповідає Світлана Шароварська. – Вітраж розміщений на вікні, але є частиною експозиції, оскільки, крім колористичного акценту, містить історичний зміст, ідею та концепцію.

Вона додає, що вітраж «Лицарі Поділля» не перший вітраж у експозиційних залах музею. Не так давно Леонтій Гринюк створив художню композицію зі скла за мотивами акварелі польського художника Наполеона Орди 1870-х років. Її розмістили в експозиції історії міста на зламі ХІХ–ХХ століть. «Стара Вінниця» стала справжньою окрасою виставки і вже перетворилася на фотозону для відвідувачів.

Перший вітраж «Стара Вінниця» просто вразив своєю красою і нас, і відвідувачів. Коли ми тільки планували цю роботу, переглядали ескізи, які, до речі, погоджуються експертною радою, що створена при музеї, то навіть не підозрювали це буде настільки ефектно, – продовжує пані Світлана. – Художні композиції зі скла ідеально вписують в експозиції. Оскільки музей великий і має сходові марші до залів та службових приміщень, цілком ймовірно, що ми й надалі будемо прикрашати наші вікна таким красивим та змістовним оздобленням.

Взагалі вітражі мають доволі довгу історію, але досягло розквіту це мистецтво в добу пізнього середньовіччя. На територію сучасної України європейське мистецтво вітражу прийшло разом з культурою католицької Європи. В історії західноукраїнського мистецтва добре відомо про існування вітражного скла ще за княжих часів – віконні отвори давніх храмів були наповнені кольоровими скляними композиціями. Повернення моди на вітраж розпочалось у ХІХ ст. – разом із переоцінкою середньовічного мистецтва й захопленням неоготикою. І якщо спочатку вітраж використовувався переважно в культових спорудах і палацах вельмож, то в наші дні за допомогою такої своєрідної мозаїки зі скла стали оздоблювати й сучасне житло.


Автор Олександра МАКОВЕЦЬКА

Слідкуйте за новинами у Телеграм
Ще більше фото в Instagram
Підписуйтесь на нас у Facebook