У 2020 році Всеукраїнська студентська олімпіада з програмування мала б святкувати свій 20-річний ювілей! Ініційована Вінницьким національним технічним університетом у 2001 р. з метою кращої підготовки українських студентів до змагань студентської першості світу з програмування ІСРС, вона 19 років проводилась за правилами першості світу, ставши наймасовішою національною олімпіадою в Європі (минулого року в її першому етапі взяли участь 913 команд 214 ЗВО країни та 189 команд з 90 загальноосвітніх шкіл) і забезпечивши такий високий рівень підготовки українських студентів-програмістів, який приніс Україні друге місце в Європі за кількістю отриманих у світовому фіналі винагород: по два комплекти золотих, срібних і бронзових медалей ІСРС.
У 2010 р. на ювілейний Х фінал Всеукраїнської студентської олімпіади приїхав виконавчий директор ІСРС, професор Біл Поучер. Він був вражений високим рівнем проведення фіналу національної олімпіади і прийняв рішення щодо включення Вінницького національного технічного університету до організаційної структури студентської першості світу, доручивши йому проведення, паралельно з Бухарестською політехнікою, півфіналу ІСРС по південно-східній Європі. З того часу, українські студенти стали реєструватися паралельно на двох сайтах для участі фактично, у двох олімпіадах: Всеукраїнській студентській олімпіаді з програмування та Всеукраїнській відбірковій олімпіаді ІСРС. Навіть наказ МОН щодо проведення олімпіади у 2011-2012 рр. називався «Про проведення Всеукраїнської та 36 (37)-ї Міжнародної студентської олімпіади з програмування у 2011 (2012) році». У подальшому, в наказах розділ між олімпіадами стали відмічати лише на третьому етапі, першу групу якого стали називати «Міжнародна студентська олімпіада», а другу групу «Фінал Всеукраїнської студентської олімпіади». А з 2016 р. слово «міжнародна» взагалі зникло з наказів, оскільки створювало проблеми під час підписання наказу про проведення олімпіади, і як би нанівець стерло різницю між ними.
І хоча по суті головною завжди залишалася відбіркова складова Всеукраїнської студентської олімпіади з програмування, статус першості України надавав їй додаткові мотиваційні, організаційні та фінансові можливості, зокрема витрати на організацію відбіркових етапів ІСРС та покриття витрат на відрядження її учасникам.
На жаль, у 2020 р. ця гармонія порушилася. Незважаючи на готовність оргкомітету і 37 базових університетів виконати всі існуючі карантинні обмеження, щоб якісно і урочисто провести 1 етап ювілейного сезону, оголошене на період карантину Міністерством освіти і науки України вето на проведення олімпіад подолати так і не вдалося. Більш того, практично напередодні першого етапу вийшло підтвердження МОН про відтермінування проведення під його егідою будь-яких олімпіад до кінця карантинного періоду. Але відміна відбіркових змагань ІСРС означала б відсутність можливості участі українських команд у півфіналах та фіналі студентської першості світу в сезоні 2020/2021 н. р.
Отже оргкомітету відбіркової олімпіади ІСРС прийшлося буквально за кілька днів до оголошеної дати проведення першого етапу змінювати її правила, оскільки не всі ректори базових ЗВО були готові проводити на своїх майданчиках олімпіаду не підтриману наказом міністерства освіти і науки. У зв’язку з цим було вирішено провести експеримент з проведення змагань 1-го етапу з максимальною мінімізацією обмежень: дозволити кожному учаснику брати участь в змаганнях з власного комп’ютера, з будь-якої локації, використовуючи будь які засоби комунікації з партнерами по команді та будь які інформаційні джерела Інтернет. Залишалося лише дві заборони: звертатись за консультаціями до будь якої особи, яка не є членом команди, а також копіювати чужий код, знайдений у будь-яких інформаційних джерелах, адже за їх порушення була оголошена сувора кара: дискваліфікація.
Такий формат представлявся достатньо сумнівним. Здавалося, що він значною мірою втрачає основну «родзинку» ІСРС – командну роботу трьох студентів за одним комп’ютером. Були побоювання, що багато команд спокусяться перетворити олімпіаду з програмування на квест з пошуку рішень у мережі Інтернет. І єдиним виправданням використання такого формату було те, що призначенням першого відбіркового етапу є лише «груба» фільтрація команд-новачків, які взагалі не претендують на вихід навіть до 1/2 фіналу ІСРС.
На жаль, до проблем формату цього року додались ще й заздалегідь сплановані DDoS атаки, від яких особливо постраждали Південно-Західний та Південний регіони. Але всупереч всім негараздам, відбіркова олімпіада довела свою високу робастність. Внаслідок ретельної перевірки журі надісланих рішень, було виявлено лише 9 команд, які порушили положення академічної доброчесності. Без їх урахування, особливих «чудес» в результатах інших команд помічено не було. Всі команди показали результати в межах очікуваних відхилень.
При цьому, дивним чином, замість очікуваних незадоволень вибраним форматом відбіркового етапу організатори AUCPC не очікувано отримали від оргкомітету ІСРС найщиріші привітання і величезну подяку за те, що Україна першою в світі зважилася провести відбіркові он-лайн змагання ІСРС! І довела таку можливість, що спростовувалася песимістично налаштованими представниками багатьох країн, які наполягали навіть на відміні сезону 2020/2021 н. р.! А вже 10 квітня у континентальному регіоні Північної Євразії ІСРС булі проголошені спеціальні правила проведення відбіркових змагань сезону 2020/2021 н. р., які виявилися повністю аналогічними правилам, вперше запропонованим в Україні!
Отже, перший етап Всеукраїнської відбіркової студентської олімпіади ІСРС (у статусі 1/8 її фіналу), незважаючи на карантинні обмеження та відміну міністерством освіти і науки України Всеукраїнської студентської олімпіади з програмування відбувся 26 вересня в on-line режимі під керівництвом координаторів 37 базових університетів усіх обласних центрів України, а також міст Краматорськ, Кривій Ріг, Маріуполь, Покровськ, Сєвєродонецьк і Умань. Загалом по Україні в даній олімпіаді, координованої директором півфіналу студентської першості світу з програмування АСМ-ІСРС по південно-східній Європі, професором кафедри комп’ютерних наук Вінницького національного технічного університету (ВНТУ), Володимиром Месюрою, змагалися близько 500 команд (по 3 учасника) студентів ЗВО, а також більше 100 шкільних команд.
Враховуючи дуже високу популярність олімпіади та велику кількість бажаючих взяти в ній участь вже п’ятий рік поспіль у Вінницькій області організацією обласного етапу займались 2 координатора: доцент кафедри комп’ютерних наук ВНТУ Ігор Арсенюк та доцент кафедри математики та інформатики Вінницького державного педагогічного університету ім. Михайла Коцюбинського (ВДПУ), доктор педагогічних наук Оксана Клочко.
Під керівництвом координатора ВНТУ у змаганнях взяли участь 43 команди: з ВНТУ – 21 команда, Донецького національного університету ім. Василя Стуса (ДонНУ) – 14 команд, Вінницького технічного коледжу (ВТК) – 1 команда та фізико-математичної гімназії № 17 (ФМГ №17) – 7 команд. За кількістю зібраних команд координатор Вінницького політеху зайняв 1-е місце по Україні, а сам цей виш, виставивши на змагання 21 команду, став першим за цим показником в Україні.
Під керівництвом координатора ВДПУ змагалися 15 команд. Крім трьох команд ВДПУ, тут змагалися ще: команда Вінницького торговельно-економічного інституту Київського національного торговельно-економічного університету (ВТЕІ КНТЕУ), дві команди Вінницького національного медичного університету ім. Миколи Пирогова (ВНМУ ім. Миколи Пирогова); 5 команд з Вінницького технічного ліцею (ВТЛ), 4 команди Подільського науково-технічного ліцею для обдарованої молоді (ПНТЛОМ) та команда Вінницького міського палацу дітей та юнацтва.
Слід зазначити, що ВНМУ ім. Миколи Пирогова став першим за 19 років проведення Всеукраїнської олімпіади з програмування медичним університетом, який виставив на змагання 2 команди!
Учасникам змагання було запропоновано 12 задач різного рівня складності, що дало можливість позмагатися у „своїй ваговій категорії” класичним, технічним, педагогічним, природничим та економічним університетам, студентам коледжів та школярам. Хоча цього року розподільний поріг виявився надто жорстким. Лише близько 100 команд подолали поріг у 4 задачі, у той час як зупинилися саме на ньому близько 400 команд.
Перше місце серед ЗВО у Вінницькій області (а разом з тим і у Південно-Західному регіоні, який має крім Вінницької, також Чернівецьку, Тернопільську та Хмельницьку області) виборола команда з ВНТУ VNTU_PIDROS у складі студентів Олександра Спажева, Ігоря Пастуха, Романа Добери (тренер – Володимир Месюра).
Два других місця у команди ВНТУ VNTU_Meme_Lords у складі Андрія Наумовського, Михайла Позура, Віктора Свіжака (тренер – Вікторія Войтко) та команди ДонНУ DonNU_inst:dom.vn у складі студентів Марка Барго, Миколи Павлова, Марка Литвиненка (тренер – Юрій Антонов).
Три третіх місця у команди з ДонНУ DonNU_BlackTriangle у складі студентів Назара Рогожука, Олега Мазурука, Максима Гнатюка (тренер – Юрій Антонов); у команди з ВНТУ – VNTU_++j+++j у складі Олександра Восьмушка, Антона Зубка, Михайла Кренціна (тренер – Вікторія Войтко) та команди з Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського VSPU_BreakOut у складі студентів Юрія Люлька, Світлани Ткаченко, Максима Мазура, запасного учасника Дмитра Пшеничного (тренер – Оксана Клочко).
У групі коледжів по Вінницькій області перше місце виборола команда з ВТК c_VTC_Code_waizards у складі Вадима Ліщинського, Богдана Маслія, Андрія Ратушняка (тренер – В’ячеслав Шевчук)
У групі педагогічних університетів перше місце по Вінницькій області (та абсолютне третє місце серед ЗВО Вінницької області) виборола команда ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського VSPU_BreakOut у складі Юрія Люлька, Світлани Ткаченко, Максима Мазура та запасного учасника Дмитра Пшеничного (тренер – Оксана Клочко); друге місце у команди VSPU_Staner у складі Олександра Пашківського, Дмитра Березова, Богдана Лисака та запасного учасника Анастасії Мельник (тренер – Оксана Клочко).
У групі економічних університетів перше місце по Вінницькій області (майданчик ВДПУ) виборола команда ВТЕІ КНТЕУ VITE_KNUTE_BEST у складі Сергія Косніцького, Сергія Рудика, Анни Северенчук (тренер – Олена Кузьміна).
У групі природничих університетів перше місце по Вінницькій області (майданчик ВДПУ) виборола команда ВНМУ ім. М. Пирогова VNMU_DrWeb у складі Євгенія Чорного, Миколи Лашвевича, Анни Лукашенко, запасний учасник – Валерія Атановська (тренер – Віктор Ревенок).
У шкільній групі перше місце по Вінницькій області виборола команда школярів sPNTL_2020_2 з Подільського науково-технічного ліцею для обдарованої молоді у складі Володимира Івасюка, Едуарда Тихонюка, Максима Андріяша (тренер: Володимир Лєсовий); два других місця дісталося командам з ФМГ №17 s_FMG17_vinnytsia_Black_perl у складі Дениса Давидова, Маргарити Фаст, Олександра Баюша (тренер: Наталія Підлужняк) та s_FMG17_vinnytsia_DNS у складі Діани Месюри, Надії Скубської, Максима Шафоростова (тренер: Алла Порхун); три третіх місця здобули команди з ФМГ №17 s_PMG17_constanta у складі Володимира Кузнецова, Іллі Коваля, Андрія Мокріцького (тренер: Григорій Непомнящий) та s_FMG17_vinnytsia_Okarodist у складі Миколи Рейди, Всеволода Остаповича, Андрія Чернія (тренер: Алла Порхун), а також команда з ПНТЛОМ sPntl_fg01 у складі Дмитра Янчука, Віталія Мамедова, Назарія Глоби (тренер: Сірак Сергій)
Таким чином, по майданчиках ВНТУ та ВДПУ вихід у наступний ІІ етап олімпіади (1/4 першість світу з програмування), вибороли по 5 кращих команд ВНТУ та Донецького НУ ім. В. Стуса, 2 кращі команди з ВДПУ, по одній кращій команді від ВДМУ ім. М. Пирогова, ВТЕІ КНТЕУ, краща команда з ВТК, а також краща команда ПНТЛОМ та дві кращих команди ФМГ №17.
Нагадаємо, вінничанин здобув срібло на Європейській олімпіаді з інформатики.
Слідкуйте за новинами у Телеграм
Ще більше фото в Instagram
Підписуйтесь на нас у Facebook