Дорослих повернуть за парти: кого це торкнеться?

Міносвіти України анонсувало проєкт закону «Про освіту дорослих». Він спрямований на законодавче забезпечення умов функціонування освіти дорослих в Україні. Документ передбачає механізм і визнання кваліфікацій здобуття дорослими формальної, неформальної та інформальної освіти. Крім того, в обіг хочуть ввести термін «провайдер освіти дорослих» – це комплексне поняття, що охоплює всіх юридичних і фізичних осіб, що надають освітні послуги дорослим.

Передбачено створення двох категорій провайдерів: центри освіти та заклади освіти, які повинні забезпечувати задоволення потреб дорослих у професійному та особистісному розвитку, а також доступність освіти дорослих для всіх охочих.

Виконавчий директор “Української асоціації освіти дорослих” Микита Андреєв назвав основні причини, чому такий закон потрібно ухвалити:

Україна не має законодавчого забезпечення розвитку освіти дорослих;

освіта дорослих є частиною освіти впродовж життя;

цей закон відкриє ринок освітніх послуг;

потрібна демонополізація, насамперед ринку підвищення кваліфікації.
Згідно із Законом України “Про освіту”, складниками освіти дорослих є:

післядипломна освіта;

професійне навчання працівників;

курси перепідготовки або підвищення кваліфікації;
безперервний професійний розвиток;

здобуття вищої освіти на базі отриманого раніше освітнього ступеня за іншою спеціальністю;

стажування;

інформальна освіта (самоосвіта);

формальна освіта.
Освіта дорослих може здійснюватися як очно, так і дистанційно чи змішано. Проєкт закону виокремлює п’ять типів програм, за якими може надаватися освіта:

освітні програми післядипломної освіти або підвищення кваліфікації (для професійної діяльності певного виду);

програми неформальної освіти (зорієнтований на потреби та інтереси дорослих осіб);

програми формальної освіти (програми зі школи, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти);

індивідуальні освітні та самоосвітні програми;

публічно визнані програми освіти дорослих.
Законопроєкт має кілька засобів заохочення роботодавців інвестувати в професійний розвиток працівників. Зокрема:

надання пільг при оподаткуванні у випадку забезпечення роботодавцями робочих місць для навчання дорослих;

зниження суми податків на величину понесених витрат на навчання працівників;

надання на пільгових умовах короткострокових і довгострокових кредитів для організації професійного навчання працівників, придбання навчального обладнання;

надання субсидій, грантів для покриття витрат роботодавців на участь у програмах навчання на робочих місцях;

надання субсидій, грантів роботодавцям на навчання прийнятих на роботу дорослих осіб без навичок;

відшкодування витрат роботодавця на виплату заробітної плати працівникові на період його навчання (оплачуваної відпустки);

запровадження механізмів заміщення працівників, які тимчасово залишають робоче місце у зв’язку із навчанням.

Коментарі експертів:

Експерт «Українського інституту майбутнього» Микола Скиба:

До цієї сфери треба підходити дуже делікатно, щоб вона не стала надто зарегульованою. Адже це і є освіта дорослих. Це освіта для людей, які знають чого вони хочуть і можуть розподіляти свій час, тому законопроект повинен працювати у напрямі розширення можливостей та адвокатування цих прав громадян на освіту впродовж життя, аніж на регуляцію.

Т.в.о. міністра освіти Сергій Шкарлет:

Освіта дорослих є визнаним складником системи освіти в Європейському освітньому просторі. Її значущість зумовлена тим, що сучасна економіка, як і суспільство все більше потребують високоосвічених людей, які постійно вдосконалюють свої професійні, громадянські та особистісні компетентності, навчаються впродовж усього життя.

Освітній експерт Микита Андреєв:

Онлайн можна навчатися вдома з допомогою телефону або комп’ютеру. Але є окремі навички, які краще здобувати в офлайні. Наприклад, мистецтву публічних виступів.

“Місто” поцікавилось у читачів: Чи потрібно людям від 50 років і старшим продовжувати професійне навчання/перенавчання?

Євген, студент:

Я думаю, потрібно. Щоб ці люди не відставали від сучасних тенденцій. Щоб могли обійтись без допомоги оточуючих і розвиватись.

Антон, інженер:

Звісно, потрібно. Зараз дуже багато з’являється нових сфер і професій, яким можна і треба вчитись.

Валентина, пенсіонерка:

Ну, а як інакше. Я от постійно вчуся, хоча давно вийшла на пенсію. Відвідую коп’ютерні курси.

Петро, пенсіонер:

Сучасне життя змушує перенавчатись багатьох. Я от хоч і пенсіонер, але працюю далі. Треба знаходити вихід із ситуації.

Надія, медсестра:

Дивлячись кому, але чому б ні. Ми тепер довго живемо і потрібно шукати цікаві для себе сфери і розвиватись.

Автор Максим ЗОТОВ

Слідкуйте за новинами у Телеграм
Ще більше фото в Instagram
Підписуйтесь на нас у Facebook