Вчителі як перші помічники: Як розпізнати посттравматичний стрес у дітей

Вони тримаються осторонь від друзів, не відвідують шкільну їдальню, а іноді й просто пропускають уроки. Батьки часто кажуть: «це просто період», «важкий характер», «переросте – минеться». Однак психологи знають, що за такими ознаками може ховатися не просто смуток, а посттравматичний стресовий розлад або депресія.

Про це інформує Місто, посилаючись на Вінницьку міську раду.

Під час спеціальної лекції для директорів вінницьких шкіл, організованої за участі військового психолога, присутні не просто слухали. Вони розповідали справжні історії, які виникають у класах, розбирали складні кейси зі своїх шкіл.

«Сьогодні вчитель не лише дає знання, а й дбає про безпеку, підтримку і вміння розпізнати крик душі дитини, навіть коли він звучить у мовчанні», – розповідає директорка департаменту освіти Вінницької міської ради Оксана Яценко.

Саме заради здорового та безпечного клімату у вінницьких закладах освіти для їхніх директорів вдруге організували зустріч із військовим психологом, викладачем КПІ, майором запасу ЗСУ Олексієм Карачинським. Ветеран на власному досвіді знає, які наслідки залишає війна в українських сім’ях.

Спеціаліст допомагав освітянам розібратися: де межа між поганим настроєм і симптомами ПТСР чи депресії? Як правильно реагувати? Як говорити з батьками, серед яких учасники бойових дій, АТО, переселенці? Адже один із основних напрямків роботи директорів шкіл – робота з батьками.

«Ми щодня спілкуємося з різними категоріями батьків. І якщо не створити містка між сторонами, спілкування може зайти в глухий кут. Саме такі зустрічі допомагають оволодіти багажем знань щодо якісної комунікації та порозуміння», – зазначає директор ліцею №32 Олександр Швець.

Серед життєвих історій, які опрацьовували під час лекції, занурення людей в горе, що в результаті, наносить травму їхнім дітям.

«У хлопчика не повернувся з фронту старший брат. Дитина чуттєва. Його батьки починають день з відвідувань могили загиблого старшого сина. Молодший починає відчувати до себя відстороненість, має дефіцит спілкування з мамою і татом. Саме такі ситуації потребують глибокого дослідження: спілкування з батьками, дитиною», – розповідає Олексій.

Під час лекції для педагогів фахівець пояснив: головний акцент, на що має звернути увагу вчитель – наявність у школярів друзів. Діти, які ізольовані, уникають контактів, або тривалий час залишаються на самоті, можуть переживати глибоку внутрішню кризу. І саме в шкільному середовищі ці зміни видно найшвидше.

«Вчитель часто стає тією людиною, яка першою помічає тривожні сигнали. Тому подібні зустрічі з фахівцями – це не просто лекції, а практичні кроки до створення здоровогого психологічного клімата в навчальниї закладах», – підсумувала Оксана Яценко.

Тому роль педагога сьогодні не лише у викладанні предмета, а й у здатності побачити, коли дитині потрібна допомога. Психологічні виклики, з якими стикаються діти сьогодні, потребують не стандартних рішень, а чуйності й обізнаності.

Читайте також. День цивільного захисту у вінницькому ліцеї №2: як навчають дітей рятувати себе та інших.

Слідкуйте за новинами у Телеграм
Ще більше фото в Instagram
Підписуйтесь на нас у Facebook