Подарунки, частування та безкоштовний ремонт: як на Вінниччині кандидати агітують виборців

За два дні, 25 жовтня, в Україні відбудуться місцеві вибори. Кандидати й політичні партії продовжують активно агітувати за себе потенційних виборців.

Протягом виборчої кампанії спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА у Вінницькій області відстежують активність кандидатів і фіксують порушення.

– Протягом двох місяців наші спостерігачі фіксували такі порушення: розміщення агітації без вихідних даних, розміщення агітації у невідповідних місцях з ймовірним порушенням правил благоустрою, “чорний” піар, пошкодження агітаційної продукції, використання адміністративного ресурсу, зокрема бюджетного і кадрового. А також використання “виборчої благодійності”, яка прослідковувалася ще задовго до початку процесу реєстрації і, власне, вже з початком реєстрації кандидатів, – зазначила Галина Сегеда, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА у Вінницькій області.

За її словами, через короткі терміни виборчої кампанії кандидати й політичні партії не поспішали офіційно реєструватися.

– Вони займалися певною агітаційною діяльністю, благодійністю, розміщували свої матеріали, але агітацією це не вважалось. Вони ще не були тоді суб’єктами виборчого процесу, відповідно, до них не застосовувалось виборче законодавство, – пояснює Галина Сегеда.

Спостерігачі ОПОРИ фіксували випадки, коли вже офіційно зареєстровані кандидати й партії розміщували свої білборди, сітілайти й банери без вихідних даних.

– Агітація без вихідних даних – найпоширеніше серед порушень. Ми маємо розуміти, що будь-яка агітація за кандидата чи партію, має вестися з виборчого фонду. Відповідно, мають бути вказані всі реквізити, – каже Галина Сегеда. – Пізніше деякі політичні сили доклеювали або дописували ці дані на своїх матеріалах.

Також спостерігачі зафіксували багато випадків розміщення агітації у неналежних місцях, ймовірно, з порушенням правил благоустрою.

– Це були, наприклад, випадки розміщення агітації на парканах, деревах, електроопорах, дошках оголошень. В останній тиждень кандидати в депутати й політичні партії взагалі масово заклеюють своєю агітацією неналежні місця, – зазначає комунікаційниця ОПОРИ.

Іншим поширеним порушенням цьогорічної кампанії стала “виборча благодійність”.

– Кандидати намагаються достукатися до виборців всілякими способами, вони думають, ніби це просто передвиборча благодійність, але насправді це може трактуватися як ймовірний підкуп виборців. Наші спостерігачі фіксували випадки, коли кандидати чи їхні представники дарували в церкви ікони, ремонтували дахи, дарували брендовані подарунки чи пригощали виборців безкоштовною їжею, – каже Галина Сегеда.

Проте координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Вінницькій області Наталія Величко додає, що на цих виборах кількість випадків, пов’язаних з прямим чи непрямим підкупом виборців, однозначно зменшилась.

– З одного боку, цій виборчій кампанії передував карантин. Ми бачили, що майже всі політичні сили під виглядом карантинної допомоги різним групам населення, роздавали все що можна, – пригадує вона. – Ця активність масово проводилась до середини липня і перестала під час виборчої кампанії. Але цей факт все рівно не можна ігнорувати.

Крім того, на думку Наталії Величко, ймовірний підкуп виборців зменшився через новий виборчий кодекс.

– Зараз у виборчому законодавстві прямий і непрямий підкуп виборців – це кримінальна відповідальність як для тих, хто надає ці послуги, так і для тих, хто їх отримує, – зазначає вона. – Зрозуміло, що на місцевих виборах багато суб’єктів виборчого процесу, тому є багато креативності й багато спроб обійти виборчий кодекс. Але знову ж таки, прямий підкуп виборців і пряму роздачу чогось (крім брендованої продукції) – таких випадків зафіксовано небагато.

Авторка – Дарина ДІДИК

Нагадаємо, у Вінниці Комітет виборців України проведе соцопитування у день виборів 25 жовтня.

Слідкуйте за новинами у Телеграм
Ще більше фото в Instagram
Підписуйтесь на нас у Facebook